lifestyle

Een gezonde leefstijl is voor iedereen van belang, maar zeker ook voor sporters.

Een ongezonde leefstijl belemmert het optimaal functioneren van lichaam en geest tijdens het sporten.

Voor een gezonde sportbeoefening zijn vooral voeding, drinken, verantwoord gebruik van alcohol, rookontmoediging en een gezond lichaamsgewicht van belang.

gezond eten en drinken

voeding

Een evenwichtige voeding hoort bij een sportieve leefwijze. Een juiste keuze van voedingsproducten, de hoeveelheid en het juist tijdstip kunnen een belangrijke invloed hebben op het prestatievermogen. Voeding bevat de brandstoffen die noodzakelijk zijn voor de sportieve prestatie. Voor de meeste sporters is een evenwichtig samengestelde maaltijd (ontbijt, lunch, diner) al voldoende.

Ongemakken vermijden tijdens de training of de wedstrijd?

  • Eet voldoende zodat je geen hongergevoel hebt, maar ook niet teveel om geen misselijk gevoel te hebben

  • Neem altijd een maaltijd die licht verteerbaar is en voldoende koolhydraten bevat

  • Eet geen onbekende producten

  • Wees zuinig met zout

  • Eet ruim voor de wedstrijd of een training, een volle maag beïnvloedt de inspanning negatief (2 uur op voorhand)

 

Drinken

Voldoende drinken vult het vocht dat tijdens het sporten verloren gaat (transpiratie) aan. Sportbeoefening langer dan 1 uur veroorzaakt behoorlijk vochtverlies (1-2 liter, afhankelijk van het klimaat) en dat kan al snel tot prestatiedaling leiden. Als je wacht met drinken tot het dorstgevoel komt, ben je meestal al te laat met aanvulling. Drink dus vooraf en (als dat kan) ook tussendoor om een te groot vochttekort voor te zijn.

alcohol

Overmatige alcoholinname onderdrukt het waarnemings-, coördinatie- en concentratievermogen. Een direct gevolg hiervan is een achteruitgang van de reactiesnelheid. Alcoholgebruik direct voor of tijdens sportbeoefening leidt daarom tot een verhoogd risico op sportblessures en wordt daarom afgeraden. Alcohol is ook een slechte dorstlesser na afloop van de sportieve prestatie. Alcohol zorgt ervoor dat je lichaam juist meer vocht verliest dan gewoonlijk. Daarnaast moet je na afloop nog veilig naar huis. Voor de jeugdspelers is het nuttigen van alcohol dan ook verboden.

roken

Roken en sport gaan niet samen. Roken belemmert de opname en het transport van zuurstof in je lichaam. En zuurstof heeft je lichaam nu juist zo hard nodig voor het leveren van sportprestaties. Nicotine in tabak leidt bovendien tot vernauwing van de bloedvaten en versnelling van de hartslag. En dat terwijl de sportprestatie vraagt om een optimale doorbloeding van de spieren. Aangezien veel jongeren astmatisch zijn, is het feitelijk asociaal om in hun bijzijn te roken.

KSCT MENEN geeft het goede voorbeeld: sinds dit seizoen (2017-2018) krijgen spelers na de wedstrijd (zowel eigen spelers als de spelers van de tegenpartij) een chocomelk in plaats van een overmatig gesuikerd blikje cola.

slim sorteren

neen tegen pesten

 

In een vereniging waar jongeren samen zijn bestaat de reële kans dat er “pestgedrag” optreedt. De doelgroep die meestal geviseerd wordt:
– is fysisch zwak
– is motorisch zwak
– is mentaal zwak
– is sociaal zwak
– heeft fysische afwijkingen (dik – mager – klein – groot…)
– …

 

De signalen vangt de trainer zelf op of komen door via de ouders.

trainer

De trainer is alert om eerste vormen van pestgedrag te detecteren en reageert onmiddellijk op ongepast gedrag of als hij merkt dat bepaalde spelers buiten de groep vallen en meestal alleen optrekken.

stappenplan pestgedrag

Groepsgesprek met desbetreffende trainer
Groepsgesprek met coördinator en TVJO (of vertrouwenspersoon)
Gesprek ouders “pesters”
Opvolging door trainer
Bij negatief : “pester(s) uit de club verwijderen

preventief

Wij vragen aan onze trainers om na de training tot de laatste in de kleedkamer te blijven.
Rust binnen groep bewaren
Observeren en detecteren afwijkend gedrag
Onmiddellijk ingrijpen bij problemen
Groep aansporen om zich vlug aan te kleden
Bijkomend moment van communicatie met spelersgroep

KSCT MENEN geeft het goede voorbeeld: sinds dit seizoen (2017-2018) krijgen spelers na de wedstrijd (zowel eigen spelers als de spelers van de tegenpartij) een chocomelk in plaats van een overmatig gesuikerd blikje cola.

week tegen pesten

kledijcode cluboutfit + tips

 

kledij

tips sportkledij

Voor voetbalkleding is vooral de functionaliteit van belang; het moet een zekere mate van bewegingsvrijheid geven. De kleding mag niet knellen omdat dan de bloedsomloop wordt belemmerd, evenals het normale bewegingspatroon en er kunnen schaafwonden ontstaan. Verder moet de kleding ademende eigenschappen en een optimaal vochttransport hebben. Dit is van groot belang bij voetballen in een warme omgeving. In een koude omgeving zorgt een goed vochttransport ervoor dat de huid relatief droog blijft en dat je niet te veel afkoelt.

Stem je kleding af op de weersomstandigheden. Bij koud weer draag je warmere kleding dan wanneer het bloedheet is. Kledingtip bij koud weer: trek meerdere lagen over elkaar aan. Dat is warmer dan één hele dikke trui. Het dragen van kunststof (neopreen) broeken onder de sportbroek (de zgn. slidings- of liesbroek), die door de aard van de stof de benen verwarmen, kan in een koude omgeving de spieren beschermen en zodoende blessures voorkomen. Een maillot heeft dezelfde functie.

Ga je sportkleding kopen, let dan op de volgende zaken:

  • een goede vocht- en temperatuurregeling

  • gemakkelijk onderhoud

  • duurzame kwaliteit

  • comfort

  • veel bewegingsvrijheid

respect voor de scheids

 

#bedanktscheids en met deze foto in het bijzonder Geert Seys!

Al jaren trouwe scheidsrechter bij onze jeugdploegen. Merci Geert!

Sport is meer dan voetbal alleen

Wij vinden onze kleedkamers en ons materiaal top!

Samen sporten is sociaal zijn

Voetballen én studeren


Meerdere malen per seizoen pakt de jeugdwerking uit met een van bovenstaande thema's rond lifestyle.

Via affiches, flyers, website, socceronline, nieuwsbrieven...